Monday, July 20, 2020

8 Jalan Rezeki Dalam Al-Quran




ASSALAMUALAIKUM || Rezeki itu Allah yang tentukan.    Rezeki anak, rezeki kaya raya, rezeki sihat, rezeki dapat keluarga yang bahagia.  Aku rasa seronok. Tapi kadang2 aku rasa cemburu tengok rezeki orang lain.  Cepat2 aku istighfar dan betulkan balik emosi dan fikiran.

Sebenarnya, kehidupan setiap orang berbeza-beza.  Dan lumrah manusia hanya memaparkan yang indah2 sahaja.  Semua pahit getir ribut taufan kalau boleh simpan sebaik-baiknya. Cuma seorang dua sahaja yang suka meluahkan perasaan pada media sosial.  

Ada orang, kita nampak pendapatan tinggi. Gaji besar, boleh travel sana sini. Tapi kita tak tau betapa struggle nya dia dengan kehidupan dia.  Mungkin dia juga ada komitmen yang tinggi dan mungkin dia juga ada masalah besar yang dia tengah hadapi.

Jadi, kesimpulannya. Semua orang melalui masa dan fasa struggle. Terpulang macam mana cara kita nak handle dan macam mana kita nak jadikan masa struggle itu sesuatu yang akan jadi memori manis yang kita takkan pernah lupa. 

Ingat, rezeki tak akan salah alamat. Tapi hati2, takut kita sendiri yang tak ada alamat untuk rezeki itu singgah.



#1- Rezeki Yang Telah Dijamin
“Tidak ada satu makhluk melata pun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya.”
Surah Hud : 6
#2- Rezeki Kerana Usaha
“Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya.”
Surah An-Najm : 39
#3- Rezeki Kerana Bersyukur
“Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu.”
Surah Ibrahim : 7
#4- Rezeki Tidak Terduga
“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.”
Surah At-Thalaq : 2-3
#5- Rezeki Kerana Istighfar
“Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyakkan harta.”
Surah Nuh : 10-11
#6- Rezeki Kerana Bernikah
“Dan nikahlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurniaNya.”
Surah An-Nur : 32
#7- Rezeki Kerana Anak
“Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
Surah Al-Israa’ : 31
#8- Rezeki Kerana Sedekah
“Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak.”
Surah Al-Baqarah : 245
sumber : islamituindah.my

7 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian ini :)

    ReplyDelete
  2. rezeki Allah luas dan masing-masing ada rezeki masing-masing. Yang penting kita usaha dan sentiasa bersyukur.

    ReplyDelete
  3. benar.. rezeki untuk kita semua tetap ada. Allah
    dah atur yang terbaik =)

    ReplyDelete
  4. Rezeki Allah ni bermacam2 & luas.Cepat dengan lambat saja Allah bagi. Salam perkenalan dari Syuderis.com. Singgah sini tambah kawan 😊💕

    ReplyDelete
  5. Anda memiliki blog informatif di sini, saya ingin berbagi dengan Anda semua di sini bahwa ada peluang besar bagi individu atau perusahaan untuk mengakses pinjaman dari Tuan Pedro, petugas bagian pinjaman yang memberi saya pinjaman sebesar $800,000 untuk membiayai proyek bisnis saya di tingkat pengembalian tahunan 2%, Tuan Pedro adalah pria baik hati yang bekerja dengan investor dan mereka juga menawarkan program pinjaman investasi untuk membiayai bisnis bonafide di seluruh dunia.
    Hubungi Tuan Pedro
    Di Email:pedroloanss@gmail.com
    Nomor Whatsappwhatsapp: +393510140339.
    Mr Pedro menyediakan semua jenis pinjaman untuk pribadi atau bisnis

    ReplyDelete

Your feedback plz..!! (^_^)

Aku rindu blogspot aku!!!

Assalamualaikum & hiiiiiiiiiii korang! Weyh. Sumpah aku rindu gila blog aku.  Tak tau kenapa time aku tengah buat entry ni, aku rasa hap...